Bijna negentig procent van de dagelijkse boodschappen, zoals levensmiddelen en drogisterij-artikelen, worden door de inwoners van Langedijk gekocht bij de plaatselijke detailhandel. Het resterende deel wordt gekocht door inwoners uit buurgemeenten. Toeristen die Langedijk bezoeken zorgen voor één procent van de totale omzet van dagelijkse levensbehoeften. Voor de aanschaf van niet-dagelijkse artikelen, zoals mode, vrije tijd en in-en-om het huis, zijn de Langedijker ondernemers voor 58 procent aangewezen op de eigen bevolking. Mensen uit de nabije regio zorgen voor 39 procent en toeristen voor 3 procent van de aankopen.

Dat blijkt uit het Koopstromenonderzoek dat vorig jaar is uitgevoerd om trends in de detailhandelwereld te volgen. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht. Een van de algemene conclusies uit het onderzoek is dat het aantal mensen dat online winkelt, nog steeds toeneemt. Het percentage voor aankopen van dagelijkse boodschappen verdubbelde tussen 2016 en 2018 van 1,6 naar 3,1 procent. Voor niet-dagelijkse producten zoals kleding en elektronica groeide de online verkoop van 20,6 naar 24,2 procent. Wil je de factsheet met consumentenbestedingen in Langedijk bekijken, klik dan hier.

Publicatiedatum: 25-03-2019

Aanmelden voor nieuwsbrief